Zima to szczególnie niekorzystny okres dla karoserii naszego samochodu, a to za sprawą soli drogowej, którą w okresie zimowym posypywane są polskie drogi. Sól zmieszana z błotem pośniegowym działa bardzo agresywnie na powłokę lakierniczą, może bowiem przyczynić się do powstawania lub pogłębiania korozji.

Czym jest sól drogowa?

Sól drogowa to nic innego jak praktycznie czysty chlorek sodu, czyli NaCL. Zawartość NaCl waha się od 90 do 95%, pozostałe 5-10% stanowią substancje nierozpuszczalne w wodzie. Jej głównym zadaniem jest poprawa warunków panujących na drogach przy niskich temperaturach, gdy zachodzi potrzeba usunięcia śniegu, gołoledzi i lodu. Nie pozostaje jednak ona obojętna dla środowiska, co dostrzeżono już w niektórych krajach skandynawskich, w których do posypywania drogi nie używa się soli. Sól drogowa powoduje usychanie roślin, niszczy metalowe elementy infrastruktury drogowej (chodniki, kostkę brukową), odbarwia i niszczy obuwie oraz przyspiesza proces korozji. Czy wobec tego posypywanie dróg solą jest konieczne? Zdania są podzielone.

Jak działa sól drogowa na karoserię samochodu?

Karoseria w naszym samochodzie cały czas intensywnie “pracuje”. Click To Tweet Odkształca się, a na skutek uderzenia drobin piasku czy żwiru pojawiają się na niej pęknięcia, zarysowania i inne mikrouszkodzenia. Gdy sól drogowa zmiesza się z błotem, a następnie dostanie się w uszkodzoną szczelinę samochodu, pojawienie się rdzy jest niemal gwarantowane. Najbardziej podatne na rdzę są obrzeża nadkoli, dolne krawędzie drzwi i progi. Niestety, gdy rdza jest widoczna w zasadzie jedynym ratunkiem będzie wizyta u blacharza. Nie zmienia to jednak faktu, iż lepiej zapobiegać niż zwalczać, dlatego koniecznie przed każdą zimą należy zadbać o odpowiednie zabezpieczenie karoserii przed działaniem soli.

dzialanie soli na karoserie 2 Działanie soli na karoserię samochodu

Jak zabezpieczyć lakier samochodowy przed negatywnym działaniem soli drogowej?

Zaprawki lakiernicze

Miejsca, w których widoczne są odpryski lakieru lub zarysowania szczególnie narażone są na negatywne działanie soli drogowej, dlatego wymagają one natychmiastowej naprawy przed okresem zimowym. Najprostszym i najtańszym sposobem będzie zrobienie zaprawek lakierniczych, które można wykonać samodzielnie. W sklepach motoryzacyjnych dostępne są łatwe w użyciu zaprawki z pędzelkiem, dzięki którym można szybko i niedrogo poprawić estetykę samochodu i zabezpieczyć go przed korozją.

Mycie samochodu

Zimą nie można zapominać o myciu auta. Dokładne oczyszczenie samochodu to niezbędny krok do dalszych zabiegów pielęgnacyjnych, które pozwolą utrzymać lakier naszego samochodu w dobrej kondycji. Mycie samochodu to również najprostsza metoda usunięcia soli drogowej z naszego pojazdu. Jeśli nie korzystamy z myjni, mycie wstępne najlepiej wykonać myjką ciśnieniową z aktywną pianą myjącą, następnie przy użyciu delikatniej gąbeczki z mikrofibry i szamponu do mycia samochodów zabieg mycia samochodu powtórzyć, tak aby usunąć z jego powierzchni pozostałe zabrudzenia. Samochód najlepiej myć, gdy temperatura przekracza 0 st. Celsjusza. W ten sposób unikniemy zamarzania wody na karoserii i zakamarkach.

Glinkowanie i woskowanie auta

Glinkowanie to proces poprzedzający woskowanie. Ma on na celu dogłębne usunięcie zalegających i trudno usuwalnych zanieczyszczeń z naszego pojazdu. Po glinkowaniu lakier staje się gładki, trudniej osadza na nim się brud, poprawia się jego kondycja i żywotność. Po czynności glinkowania można przejść do woskowania. Woskowanie przed zimą nie tyle jest wskazane, co konieczne, ponieważ wosk nie tylko dodaje połysku, ale przede wszystkim zabezpiecza nasz lakier przed przyleganiem zanieczyszczeń, na co szczególnie jest on narażony zimową porą. Woski w formie płynu zdecydowanie łatwiej się rozprowadzają, ale warstwa ochronna, którą tworzą jest mniej trwała, dlatego nalepsze zabepiczenie zapewniają twarde woski w formie pasty do woskowania na sucho.

Zabezpieczenia antykorozyjne

W celu zabezpieczenia samochodu przed szkodliwym działaniem soli drogowej i tym samym postępującą korozja, moża zdecydować się odnowić zabepiczenia antykorozyjne. Zabezpieczenie antykorzyjne nie jest tanią usługa, jednak na rynku istnieje wiele preparatów antykorozyjnych umożliwiających wykonanie tego samodzielnie.

Zapisz się do naszego newslettera

Share This
Przeczytaj poprzedni wpis:
Dowiedz się, jakim jesteś typem kierowcy?

Śmiało można by powiedzieć, że ilu kierowców, tyle stylów jeżdżenia. Jednak spośród wszystkich typów można wyodrębnić tych kilka o odmiennych...

Zamknij