Każdy, kto porusza się samochodem musi liczyć się z tym, że opona w każdej chwili może ulec uszkodzeniu. Złapanie przysłowiowego kapcia nie jest aż tak kłopotliwe w trasie. Znacznie gorzej, gdy przydarzy nam się to, w samym centrum miasta. Przebite koło musi zostać natychmiast wymienione. Ze złapaną gumą nie można przejechać więcej niż kilkaset metrów, więc warto o tym pamiętać. Jak zachować się w takiej sytuacji, aby nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych uczestników ruchu drogowego? Poniżej przedstawiono praktyczne wskazówki.

Kapeć – jak sobie z nim poradzić?

Złapać gumę może każdy, niezależnie od klasy pojazdu, czy też doświadczenia. Jest to sytuacja powszechnie spotykana, przed którą ciężko się uchronić. Dlaczego łapiemy kapcia? Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. W dużej mierze zależy to od tego, że poziom ciśnienia jest niedopasowany do obciążenia samochodu. Często również gubią nam się kapturki zabezpieczające zawory. Problemem może być również zły stan nawierzchni, po której się poruszamy. Nierzadko znajdujemy w oponie zaklinowany gwóźdź, a nawet wkręt (szczególną ostrożność powinniśmy zachować w miejscach, gdzie przeprowadzane są roboty drogowe).
Z przebitą oponą możemy sobie poradzić szybko i bezproblemowo. Ważne jest jedyne to, aby pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

Zatrzymaj samochód w bezpiecznym miejscu

Przebita opona daje dość charakterystyczne objawy. Samochód zaczyna ściągać na jedną stronę, a komfort jazdy znacząco się pogarsza. Pomimo tego, że prowadzimy pojazd „jak zwykle”, to przestaje on z nami współpracować. Jest to najlepsza oznaka tego, że złapaliśmy kapcia. Jak wyżej wspomniano, nie powinniśmy jechać na przebitej oponie, gdyż nawet przy niewielkiej prędkości może ona po prostu wystrzelić. Z pozornie błahej usterki zrodzi się naprawdę groźna sytuacja.
W pierwszej kolejności należy zatrzymać samochód w bezpiecznym miejscu, tak aby nie tamował on ruchu i nie stanowił zagrożenia dla pozostałych. Warto pamiętać, że jeśli uszkodzeniu ulegnie przednia opona, to powinniśmy zachować szczególną ostrożność. Manewr zatrzymywania się powinniśmy więc rozpocząć od zredukowania prędkości. Z pewnością nie możemy hamować nagle i agresywnie. Stopniowo zmniejszmy prędkość do 25 km/h, a dopiero później zatrzymajmy auto. Click To Tweet Dzięki temu będziemy mieć gwarancję, że zatrzyma się ono w pożądanym położeniu.
Najlepiej zatrzymać pojazd na poboczu, czy też pobliskim parkingu. Jeśli złapiemy gumę w samym centrum miasta, to średnim pomysłem jest naprawa usterki na środku ruchliwej ulicy. Pamiętajmy, aby tego nie robić. Po zatrzymaniu się możemy podjąć dalsze kroki.

brak powietrza w oponie Złapałam gumę w samochodzie   co robić?

Koło zapasowe czy koło dojazdowe?

Jeśli wozimy ze sobą jakiekolwiek koło i zestaw kluczy, to jesteśmy uratowani. Jest to obowiązkowy element wyposażenia, dzięki któremu szybko pozbędziemy się problemu i będziemy mogli kontynuować podróż. Pamiętajmy również o podnośniku samochodowym, gdyż bez niego nie podniesiemy naszego auta, a tym samym wymiana koła będzie niemożliwa. Dobrze jest również mieć ze sobą rękawiczki, dzięki czemu nie pobrudzimy dłoni. Wiele osób wozi ze sobą również np. niewielki stary koc, który kładzie sobie pod kolanami w momencie wymiany koła. Jest on również niezastąpiony, gdy musimy np. położyć się pod maską, aby sprawdzić stan naszego pojazdu w przypadku innych usterek. Nie zaszkodzi również posiadać pompki, która przyda się, gdy okaże się, że zapasowe koło ma mało powietrza, a do najbliższej stacji mamy spory kawałek. Są to drobiazgi, jednak znacząco wpływają one na nasz komfort. Dobre wyposażenie sprawia, że żaden kapeć nie będzie nam straszny.
Na uwagę zasługuje fakt, że możemy posiadać koło zapasowe lub koło dojazdowe. Czym się one różnią?

  • Koło zapasowe – przeznaczone jest dla osób, które mają w bagażniku sporą ilość miejsca. Jego posiadanie praktycznie eliminuje problem, ponieważ wystarczy, że zmienimy koło i możemy dalej kontynuować jazdę. Nie musimy martwić się o to, aby szybko dojechać do wulkanizacji. Istotnym jest, aby co pewien czas sprawdzać jego stan.
  • Koło dojazdowe – ma mniejsze rozmiary niż koło zapasowe, więc to dobra opcja dla osób posiadających w bagażniku niewiele miejsca. Należy jednak pamiętać, że może ono zmniejszyć komfort jazdy. Najlepiej montować go na tyle. Koło dojazdowe, jak sama nazwa wskazuje pozwoli nam dojechać do wulkanizacji, ale raczej nie nadaje się do przejechania długiej trasy.

Co zrobić, gdy nie umiemy zmienić koła?

Nie każdy potrafi zmienić koło, co stanowi sporą przeszkodę. Oczywiście możemy zadzwonić po kogoś znajomego lub poprosić o pomoc przypadkowo przejeżdżającego kierowcę. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że nam się to uda i szczęśliwie zmienimy koło na zapasowe lub dojazdowe (o ile będziemy je posiadać).
Gdy nie potrafimy wymienić koła lub po prostu go nie mamy, to powinniśmy posiadać zestaw naprawczy. Oczywiście pamiętajmy, że samym sprejem nie załatwimy problemu, gdyż niezbędne będzie również dopompowanie koła.

Zapisz się do naszego newslettera

Share This
Przeczytaj poprzedni wpis:
[Poradnik] Poruszanie się na autostradzie, zasady ruchu

W Polsce kierowcy mają do dyspozycji około 1600 km autostrad i wkrótce powstaną kolejne. Pomimo wielu zalet poruszania się autostradą,...

Zamknij