Zamek błyskawiczny – metoda

Kierowcy podczas włączania się do ruchu, powinni zachować szczególną ostrożność, jednocześnie jednak dobrą praktyką wśród kierowców, którzy już poruszają się po drodze, jest umożliwienie innym pojazdom wjechania na ich pas. Jedną z reguł, które powinny być stosowane podczas jazdy w ruchu publicznym, jest metoda zamka błyskawicznego, nazywana również regułą suwaka lub jazdą na „zakładkę”.

Metoda zamka błyskawicznego znajduje zastosowanie nie tylko przy włączaniu się kierowców do ruchu z dróg podporządkowanych czy parkingów. Przede wszystkim należy ją stosować w przypadku dojazdu do zwężenia jezdni. Polega to na kontynuowaniu ruchu na obu pasach aż do chwili, kiedy przestaje to być możliwe z uwagi na zwężenie. Wówczas pojazdy na pasie zwężającym się, powinny być wpuszczone płynnie na pas umożliwiający kontynuowanie jazdy.

Reguła ta ma zastosowanie w wielu krajach Unii Europejskiej, czego przykładem są Niemcy i Austria. Można ją znaleźć w niemieckim kodeksie drogowym.

Metoda prawidłowego wykonania

Prawidłowe wykonanie manewru jazdy na zamek błyskawiczny czy na suwak jest oczywiście proste. Jeśli na jezdni o wielu pasach ruchu w tym samym kierunku, w pewnym momencie jeden z pasów kończy się lub zamykany jest z powodu wypadku czy robót drogowych, kierujący pojazdami znajdującymi się na sąsiadującym pasie, powinni automatycznie umożliwić zmianę pasa ruchu pojazdom znajdującym się na kończącym się pasie. W ten sposób ruch odbywa się płynnie, bez powstawania korków na pasie niepozwalającym na kontynuowanie jazdy. „Wpuszczanie” kierowców na czynny pas ruchu powinno odbywać się naprzemiennie z pojazdami, które już się tam znajdują.

Pojazd poruszający się pasem jezdni zwężającym się lub zamkniętym, dojeżdża do momentu, gdy nie może już dalej poruszać się na wprost. Nie zmienia pasa ruchu wcześniej, niż przed końcem swojego. Włącza kierunkowskaz, chcąc przemieścić się na czynny pas ruchu, a kiedy zostanie już wpuszczony, nie wpuszcza nikogo innego. Jeden pojazd wpuszczający drugi nie powinien ustępować miejsca więcej niż jednemu kierowcy.

Korzyści płynące z zastosowania tej metody

Ruch drogowy może wiele zyskać na wdrożeniu w życie reguły zamka błyskawicznego. Click To TweetNawet przy wymuszonych zwężeniach pasów, przy dużym natężeniu ruchu, dzięki odpowiedniemu zachowaniu się wszystkich kierowców można szybciej rozładować zator na drodze i zmniejszyć sumaryczną długość korka.

Reguła zamka błyskawicznego wpływa na poprawę kultury na drodze, ponieważ umożliwia ruch na równych zasadach. Redukuje to stopień agresji i frustracji odczuwanej przez kierowców. Odpowiednio wykonany manewr jazdy na suwak powoduje zachowanie przepustowości zwężenia jezdni i pozwala na szybki przejazd pojazdem uprzywilejowanym.

Dlaczego w Polsce nie stosuje się tej metody?

W Polsce już od lat mówi się o potrzebie wprowadzenia odgórnie reguły jazdy na zamek błyskawiczny. W 2008 roku w wielu miejscach w Polsce stanęły znaki zachęcające do jazdy na suwak, ale nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Fakt, że kierowcy wykorzystują pas ruchu, choć wiedzą, że za chwilę się skończy, jest postrzegane jako cwaniactwo i wręcz chamstwo. Dlatego osoby stojące w kolejce na czynnym pasie ruchu uważają wciskanie się z kończącego się pasa na drugi za brak kultury na drodze.

Nie brakuje również tzw. szeryfów drogowych, którzy „pilnują”, aby nikt nie przedarł się przez kolejkę prawidłowo ich zdaniem jadących aut. W ten sposób robią jednak krzywdę sobie i innym, ponieważ korki wydłużają się, a zwiększa czas przejazdu przez zwężenie.

Pewnie nie raz spotkaliście się z sytuacją, kiedy musieliście wjechać na inny, mocno zatłoczony pas i liczyliście na uprzejmość innych kierowców. Być może w takich chwilach bylibyście skłonni poprzeć jazdę z regułą zamka błyskawicznego. Jak sądzicie, byłoby to dobre rozwiązanie na polskich drogach?

Zapisz się do naszego newslettera

Share This