Niejednemu kierowcy zapewne zdarzyło się, że samochód na środku drogi odmówił posłuszeństwa z bliżej nieokreślonego powodu. Oczywiście możemy w takiej sytuacji wezwać pomoc drogową, jednak najrozsądniejszym i zdecydowanie tańszym rozwiązaniem będzie odholowanie auta na najbliższy parking, do serwisu lub po prostu pod dom, gdzie będziemy mogli zdiagnozować przyczynę awarii. W dzisiejszym wpisie chcemy zaprezentować wam wskazówki, jak prawidłowo holować samochód.
Holowanie samochodu – co trzeba wiedzieć?
Holowanie samochodu wymaga od kierowcy odpowiedniego przygotowania i bezwzględnego zastosowania się do przepisów Kodeksu Drogowego. Nie można również zapominać o tym, że muszą być spełnione określone wymagania techniczne.
Po pierwsze, pojazd holujący powinien być cięższy od auta holowanego.
Po drugie, samochód, który będzie holowany musi mieć sprawny układ kierowniczy, układ hamulcowy i światła. Jeżeli wymienione elementy są niesprawne, będziemy zmuszeni wezwać po samochód lawetę.
Co nam będzie potrzebne do holowania samochodu?
Do podstawowego wyposażenia, bez którego holowanie pojazdu nie jest możliwe należy:
- linka holownicza – dla samochodów osobowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5t wystarczy linka syntetyczna o długości od 4 do 6 metrów. Linka powinna być oznakowana naprzemiennymi biało czerwonymi pasami albo zaopatrzona w żółte lub czerwone chorągiewki. W zależności od marki i rodzaju linki ceny wahają się od 15 do 40 zł.
- trójkąt ostrzegawczy – powinien znajdować się w wyposażeniu każdego samochodu.
- kable rozruchowe – warto je mieć przy sobie w sytuacji, gdy rozładuje się akumulator i trzeba będzie go trochę podładować.
Jak właściwie należy holować samochód?
Niezależnie, czy jesteśmy w terenie zabudowanym czy nie, pojazd holujący obligatoryjne musi mieć włączone światła mijania. Click To TweetW razie słabej widoczności holowane auto może skorzystać z oświetlenia postojowego. Trójkąt ostrzegawczy najlepiej zamontować na tylnej szybie, po lewej stronie, na ramieniu wycieraczki tak, aby był dostatecznie widoczny. Podczas holowania należy pamiętać o włączeniu stacyjki. W przeciwnym wypadku zablokowana stacyjka uniemożliwi skręcanie kół.
Zaleca się, aby w samochodzie holowanym siedział kierowca bardziej doświadczony. Trzeba pamiętać o tym, by linka zawsze była napięta, zwłaszcza podczas skręcania. Chęć zmiany pasa lub zamiar skrętu muszą sygnalizować obydwa pojazdy. Technika jazdy pojazdem holującym powinna być płynna i łagodna. W miarę możliwości należy unikać dróg o dużym natężeniu ruchu.
Jakich samochodów nie wolno holować?
- samochodów z automatyczną skrzynią biegów;
- samochodów hybrydowych oraz z napędem elektrycznym;
- samochodów z zawieszeniem hydropneumatycznym i pneumatycznym.
Gdzie nie wolno holować samochodów?
Przepisy jednoznacznie zabraniają holowania samochodów na autostradach. Wyjątkiem jest holowanie przez pojazdy do tego przeznaczone. Jednak wówczas holowanie odbywa się wyłącznie do najbliższego wyjazdu z autostrady. Ponadto zabrania się holowania:
- więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego;
- pojazdu z przyczepą (naczepą);
- pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe holowanym silnik jest unieruchomiony, a działanie układu hamulcowego jest uzależnione od tego silnika.
Gdzie można holować samochód?
Samochód można holować wszędzie z wyjątkiem autostrad. Click To TweetPrzepisy prawa nie zabraniają również holowania samochodów na drodze ekspresowej. W świetle aktualnych przepisów prawa dozwolona prędkość auta holowanego to 30 km/h na godzinę w terenie zabudowanym i 60 km/h poza nim. Prędkość 60 km/h poza terenem zabudowanym dotyczy również drogi ekspresowej.
Holowanie w sposób wykluczający potrzebę kierowania pojazdem
Holowanie w sposób wykluczający potrzebę kierowania pojazdem odbywa się przy pomocy urządzeń, na które zjeżdża się przednimi kołami pojazdu holowanego. Podczas holowania w taki sposób, w pojeździe holowanym nie musi być kierowcy, nie wymaga się również, aby był sprawny układ kierowniczy i hamulcowy, ale rzeczywista masa pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy pojazdu holującego.
Wasze ostatnie komentarze